Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het boek behandelt de taalvorderingen van het kind steeds algemeen, maar ook specifiek voor het Nederlands. Het besteedt eveneens aandacht aan de rol van de omgevingstaal. De taalontwikkeling van het kind bevat een uitvoerig hoofdstuk over meertalige ontwikkeling, en een hoofdstuk over taalproblemen bij kinderen. Het boek is zeer toegankelijk geschreven en geïllustreerd met veel voorbeelden van Nederlandssprekende kinderen. Hierdoor hebben studenten geen linguïstische, psychologische of andere voorkennis nodig om het te kunnen gebruiken.(https://www.noordhoffuitgevers.nl/product/-/webshop/hoger-onderwijs/lerarenopleiding/taalontwikkeling-van-het-kind/9789001866310)
Developmental psychology --- Initial didactic situation --- Psycholinguistics --- taalopvoeding --- Taalverwerving --- Cursus bachelor in de Logopedie --- Taalontwikkelingsstoornis --- Taalontwikkeling. --- 803.3 --- Kindertaal --- Luisteren --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Spreken --- Taalontwikkeling --- Taalproblemen --- Woordenschat --- Psycholinguïstiek --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- taalontwikkeling --- taalverwervingsproces --- taalvorderingen --- meertalige ontwikkeling --- taalproblemen --- Bachelor in de logopedie --- #KVHB:Taalontwikkeling
Choose an application
In dit boek onderzoekt Olga Bogdashina het effect van verschillende manieren van waarnemen en leren op de ontwikkeling van communicatie en taal bij kinderen met autisme. Ze beoogt hiermee een theoretische basis te ontwerpen om stoornissen bij communicatie en taal bij autisme te begrijpen. Ze benadrukt hoe belangrijk het is om bij ieder individueel persoon met autisme de aard van de nonverbale signalen te onderkennen, met als oogmerk tot een gedeelde manier van verbale communicatie te komen. Zij geeft een verklaring waarom een bepaalde benadering alleen maar werkt bij sommige kinderen met autisme en niet bij andere. (Bron: covertekst)
Taalverwerving ; autisme. --- Neuropathology --- Orthopedagogics --- autisme --- kinderen met een beperking --- Personality development --- communicatie --- personen met een beperking --- Aspergersyndroom --- #PBIB:+105.65 --- #KVHB:Aspergersyndroom --- #KVHB:Autisme --- syndroom van Asperger --- 462.4 --- orthopedagogiek --- Taalproblemen --- taalverwerving --- Autisme --- Autistische kinderen --- Taal --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- autistische kinderen --- PHL-Healthcare 12 --- Asperger (syndroom van) --- taalproblemen --- 120169.jpg --- Taalverwerving ; autisme --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Dit rijk geïllustreerd prentenboek voor kleuters (vanaf 5 jaar) en jonge lagereschoolkinderen bestaat uit een voorleesverhaal en een zelfleesverhaal. De moeilijkheidsgraad verschilt naargelang het taalbegripsniveau van het kind.Aansluitend is een informatief deel voorzien met meer uitleg over de kenmerken van ontwikkelingsdysfasie (OD). Het bevat praktijkvoorbeelden en bruikbare tips voor ouders, leerkrachten en andere betrokkenen.
376.56 --- Dysfatische stoornissen --- Taalstoornissen --- Ontwikkelingsdysfasie --- Taal --- #KVHB:Dysfasie --- psycholinguïstiek --- logopedie --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- afasie --- lager onderwijs (doelgroep) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- PXL-Education 2018 --- taalproblemen --- kinderboek --- vanaf 5 jaar --- hulpmiddelen --- dysfasie --- Dysfasie --- Taalstoornis --- Ernstige spraak- en taalmoeilijkheden --- jeugd
Choose an application
Opstap Engels is speciaal ontwikkeld voor leerlingen met dyslexie en gericht op de overstap van het Basisonderwijs naar het Voortgezet onderwijs. Opstap Engels Deel 1 leenwoorden, behandelt woorden die in het Nederlands zijn overgenomen. Voorbeelden: milkshake, flat en hockey. Deze voorkennis maakt het voor hen makkelijker om de spelling en uitspraak van nieuwe woorden te leren.
PXL-Education 2014 --- Engelse woordenschat --- basisonderwijs --- Engels --- Dyslexie --- Lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Taalonderwijs --- Taalproblemen --- Taalprobleem --- Interactief onderwijs --- Taal --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie --- Schrijfprobleem --- Basisonderwijs --- Taalachterstand
Choose an application
Jongeren met een taalstoornis (ESM, ontwikkelingsdysfasie) hebben veel moeite met taal en dus met communicatie. Hun handicap is onzichtbaar en onbekend. Hun handicap maakt hen onzeker en zwijgzaam. Toch hebben jongeren met een taalstoornis veel te vertellen. Als ze de kans krijgen. Spraaktaal biedt die kans.Spraaktaal is een gids met toegankelijke informatie over het wat, hoe en waarom van taalstoornissen. Spraaktaal is een werkboek dat jongeren en degenen die bij hen betrokken zijn handvatten biedt voor het denken en praten over het leven met een taalstoornis en voor het benoemen en uitbuiten van mogelijkheden en talenten. Spraaktaal maakt jongeren met een taalstoornis zelfbewuster en sterker.
Spraakstoornissen. --- Orthopedagogics --- spraakstoornissen --- kinderen met een beperking --- taalstoornissen --- Taalstoornissen ; jongeren --- Language disorders in children --- Exercises --- Handbooks, manuals, etc. --- Jongeren --- 464 --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- Taalstoornissen ; kinderen --- jongeren --- 376 --- Taalstoornissen --- Communicatieproblemen --- Kinderen met een handicap --- 463.4 --- Spraakstoornissen ; kinderen --- communicatie --- communicatiestoornissen --- Spraak- en taalgebrekkigen --- PXL-Education 2016 --- taalproblemen --- dysfasie --- Taalproblemen --- Jeugd --- Kinderen en jeugd --- Ernstige Spraakmoeilijkheid --- Taalprobleem --- Taalstoornis --- Kind --- Ernstige spraak- en taalmoeilijkheden --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het om goed uit te leggen wat je wilt zeggen. Ook samenwerken of samen spelen worden er een stuk lastiger door. Er zijn hoofden die van binnen zo in elkaar zitten dat ze wel heel snel vol raken. In dit boek worden dat snel vollopende hoofden genoemd.Het boek is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar en voor betrokken volwassenen die met zon snel vollopend hoofd te maken hebben. Op kindniveau wordt concrete uitleg gegeven over informatieverwerkingsproblemen in de hersenen en de impact ervan op de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld van kinderen. Korte lontjes, starheid, onoplettendheid, afleidbaarheid, vergeetachtigheid, impulsiviteit en een vertraagde reactiesnelheid in het gedrag van kinderen, kunnen ook grote bronnen van ergernis voor de omgeving worden. Dit onbegrepen gedrag veroorzaakt zo dikwijls misverstanden in communicatie, strijd en wederzijds onbegrip.In dit boek wordt daarom de nadruk gelegd op psycho-educatie: Hoe zorg ik goed voor mijzelf nu ik weet dat het zo werkt in mijn hoofd, en hoe kunnen anderen mij hierin ondersteunen. Het voorziet ruimschoots in voorbeelden en metaforen van kinderen en volwassenen uit de praktijk. De combinatie van uitleg met ondersteunende tekeningen, tips, (invul)oefeningen en proefjes maken het boek tot een speelse uitnodiging om de inhoud aan eigen ervaring te koppelen. Door het laagdrempelige en praktische karakter zal dit boek een bron van inspiratie, bemoediging en (h)erkenning zijn voor zowel ervaringsdeskundigen als professionals uit het onderwijs en de zorg.Door het nieuwe formaat biedt deze herziene uitgave meer ruimte en rust om de oefeningen nóg beter te kunnen maken.
#PBIB:+105.91 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Concentratiestoornissen --- 467.0 --- Psycho-educatie --- Informatieverwerking --- ASS --- ADHD --- Sociaal emotionele problemen --- 467 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autismespectrumstoornissen --- Hoogsensitieve kinderen --- Spraakproblemen(Kinderen met spraakproblemen, Spraakstoornissen) --- Taalproblemen(Kinderen met taalproblemen, Taalstoornisssen) --- autisme --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- PXL-Education 2018 --- basisonderwijs --- informatieverwerking --- hoogsensiviteit --- aandachtsstoornissen --- Orthopedagogics --- stress --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- psycho-educatie --- concentratieproblemen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Concentratiestoornis --- Primary education --- Personality development --- gedragsstoornissen --- spraakstoornissen
Choose an application
Babbeldoos is bestemd voor kinderen die taalzwakker zijn, zowel autochtone als allochtone. Ondanks de grote inspanningen die het onderwijs levert met taalmethodes, blijven een aantal kinderen problemen hebben. De bedoeling van Babbeldoos is via spel taal uit te lokken - in interactie - bij de kinderen zonder dat zij zich ervan bewust zijn met taal bezig te zijn. Alle activiteiten ervaren de kinderen als spel en niet als taal leren.
Taalstoornissen --- Kinderen. --- taalvaardigheid --- spelen --- kinderopvang --- taalspelletjes --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- remediërend onderwijs --- Taalstoornissen ; kinderen --- #PBIB:+111.18 --- #PBIB:+111.28 --- Buurtwerk --- Nederlands --- Spel --- Spreken --- #KVHB:Nederlands voor anderstaligen --- #KVHB:Taalontwikkeling --- 477.2 --- didactiek --- educatieve spellen --- spelmaterialen --- taalontwikkeling --- taalproblemen --- taalspellen --- 475.2 --- Boeken --- Geluid --- Kunst --- Media(Communicatiemedia) --- Natuur --- Sprookjes (Volkssprookjes) --- Taal --- Taalachterstand --- Taalvaardigheid --- Vervoer --- Voeding --- Vuur --- Water --- Wonen --- Woonomgeving --- Taalonderwijs --- Taalproblemen --- 456.1 --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N --- anderstalige kinderen --- boeken --- kunst --- linguïstiek --- media --- natuur --- sprookjes --- taalachterstand --- taalspelen (ler) --- taalzwakke kinderen --- vervoer --- voeding --- vuur --- water --- woonomgeving --- Kinderen met taalproblemen --- Spelen --- Taalontwikkelingsstoornissen --- Taalverwerving --- 475.1 --- 004021.jpg --- Denkontwikkeling: taal --- Leermoeilijkheden: taal --- NT2 --- didactische set --- Kinderen met lees-en schrijfmoeilijkheden --- Vakdidactiek : Nederlands : Andere --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Andere --- didactiek basisonderwijs - dramatische expressie, spel en beweging, verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Games --- Taalactiveringsprogramma's --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Allochtonen --- Spraaktherapie --- Taalopvoeding --- Taalstimulering --- Allochtoon --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Autochtoon --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Taalontwikkelingsstoornis --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Als Thijs moet voorlezen in de klas begint iedereen te zuchten. Want het is meer hakkelen dan lezen wat Thijs doet. En schrijven kan hij ook al niet goed! Gelukkig is Thijs een kei van een keeper. Hij wordt zelfs gevraagd voor een voetbalclub van groep 6! Dan komt er een mevrouw op school om een taaltest met Thijs te doen. Hij schrikt zich rot. Misschien moet hij nu wel naar een speciale school! Dat wil hij niet! En hoe moet het dan met de voetbalclub?
Dutch literature --- Kinderen --- Leesproblemen --- AVI 5 --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- basisonderwijs --- fictie --- Lezen. --- Schoolleven. --- Voetbal. --- jeugdliteratuur --- verhalen --- avi 5-niveau --- kinderen met taalproblemen --- tweede graad --- verhalen ; +8 jaar --- AVI E4 --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Lezen ; verhalen --- Lezen --- Schoolleven ; verhalen --- Schoolleven --- Voetbal ; verhalen --- Voetbal --- Jeugdboeken --- Leerproblemen --- D41152.jpg --- Leermoeilijkheden: jeugdboek --- Kind --- Leesprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
In Logopedie voor onderwijsgevenden wordt beknopte theoretische informatie gegeven over de invloed van houding, adem, stem, articulatie en expressieve factoren op het spreken. Daarnaast worden oefeningen en suggesties gegeven ter verbetering van verkeerde spreekgewoonten die een ongunstige invloed hebben op stem en spraak tijdens het lesgeven. Ook vindt de lezer hoe men spraak-, taal-, stem- en gehoorstoornissen bij kinderen kan herkennen, welke verwijsmogelijkheden er zijn, welke punten van belang zijn in het contact met ouders en deskundigen naar wie het kind is verwezen en hoe de onderwijsgevende er zelf in de klas mee kan omgaan. Door de verwerkingsvragen aan het eind van elk hoofdstuk leent het boek zich naast cursorisch gebruik ook voor modulair gebruik en voor zelfstudie. Doelgroep Het boek is in eerste plaats bestemd voor (aanstaande) leerkrachten in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs; daarnaast kunnen ook ouders, school- en huisartsen en iedereen die beroepsmatig met kinderen te maken heeft, er belangrijke informatie in vinden over spraak-, taal-, stem- en gehoorstoornissen bij kinderen.
Orthopedagogics --- 463.4 --- Kinderen --- Logopedie --- logopedie --- Spraak- en taalgebrekkigen --- #KVHB:Algemene logopedie --- 612.6 --- Leraren --- Auditief gehandicapten --- Spraakproblemen --- Stemproblemen --- Taalproblemen --- Spreken : articulatie --- Taalontwikkelingsstoornissen --- Stemstoornissen --- Slechthorendheid --- Stotteren --- Spreken : techniek --- PXL-Handboeken --- spraaktherapie --- onderwijs --- lesgeven --- docenten --- Kind --- Leraar --- Persoon met een auditieve handicap --- Spraakprobleem --- Stemprobleem --- Taalprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Directie
Choose an application
Selectief mutisme bij kinderen Selectief mutisme bij kinderen geeft hulpverleners, leerkrachten en ouders inzicht in alles wat met selectief mutisme bij kinderen te maken heeft. Hoe kan het dat sommige kinderen in bepaalde situaties niet durven te praten, en - belangrijker nog - wat is hier aan te doen? Dit is het eerste Nederlandstalige boek dat in heldere taal de diagnostiek en behandeling van selectief mutisme bij kinderen beschrijft. Uit onderzoek blijkt dat meer kinderen aan selectief mutisme lijden dan lange tijd werd aangenomen. Om te voorkomen dat dit zich op latere leeftijd ontwikkelt tot een sociale angststoornis of een grote mate van blijvende afhankelijkheid van de ouders veroorzaakt, is vroegtijdige signalering en behandeling van selectief mutisme van groot belang. Dit boek geeft praktische tips om kinderen te helpen hun angst om te praten buiten de vertrouwde thuissituatie te overwinnen. Het boek is gebaseerd op de recentste wetenschappelijke kennis over selectief mutisme en is daarmee een waardevolle bron van informatie voor psychologen, orthopedagogen en andere hulpverleners die met selectief mutisme bij kinderen te maken hebben. Dankzij de heldere uitleg is dit boek ook zeer toegankelijk voor leerkrachten en geïnteresseerde ouders. Voor wie nog meer wil weten, biedt Selectief mutisme bij kinderen verdiepende literatuur, relevante adressen en websites.
Selectief mutisme ; kinderen. --- kinderen --- kinderpsychologie --- Age group sociology --- spraakstoornissen --- Psychology --- Selective mutism --- Treatment --- PHL-Education 12 --- taalontwikkeling --- taalproblemen --- taalvaardigheid --- Selectief mutisme --- Kinderen --- #KVHB:Selectief mutisme --- 416.2 --- jeugdpsychologie --- mutisme --- psychologie --- Spreken --- 467 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 376.45 --- Communicatie --- Diagnostiek --- School --- Behandelingen --- Kinderpsychologie --- psychische syndromen --- Selectief mutisme ; kinderen --- psychotherapie --- afzonderlijke leeftijdsgroepen in de jeugdpsychologie - algemeen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 616.2 --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|